29 juli 2020

Vilket hål försöker du fylla?

Det var en lång dag på jobbet idag, men trevlig. Eftermiddagen spenderades med rumskompis-kollegan och vi pratade massor om psykodynamisk teori, våra erfarenheter av att använda oss av det i barnterapi och hur båda önskade att det fanns mer intresse för att arbeta så nuförtiden. Till exempel hur en patient till mig ritade ett ihåligt träd där det växte lika många äpplen som den varit gammal när traumat (symboliserat av hålet) skedde. Vi pratade också om symboliken i att försöka göra sig av med skam genom tvångshandlingar (att kontrollera sin aggression och försöka rena sig själv), samt hur skammen är som ett slukhål som slutar förtära först när det blir belyst och medvetandegjort. Sjuk intressant! Efter ett par timmar var min hjärna dock så stimulerad att det kändes som om den skulle krevera.

Apropå något helt annat blev jag faster idag för andra gången. Nu kanske min kära mor kan sluta tjata på mig om att skaffa barn? Jag menar, konstigare saker har ju skett. Jag hade en kollega en gång som var djupt troende, som berättade att en kristen missionär i nutid lyckats få ett öra att mirakulöst växa ut genom att be Jesus om ett sådant mirakel…

Nu är jag hemma och funderar på vad jag ska ta mig för. Varje eftermiddag och kväll tänker jag att IDAG är dagen då jag sätter min kvällsrutin och lägger mig i tid. Jag var ganska nära på att lyckas igår faktiskt… Vaknade ganska seg så tiden sprang iväg litet, men tog med mig och åt frukost på jobbet, det var riktigt gott! Jag gör nog detsamma i morgon. För den som vill maximera chansen för att vakna med en utvilad känsla (dvs. undvika att vakna i en fas av djupsömn) kan jag tipsa om sidan sleepyti.me. Den använde jag mig av när jag pendlade och var tvungen att stiga upp fem. Nu stiger jag upp sju, men hade egentligen velat få in en rutin där jag vaknar 5:55. Har ni hört den låten med Charlotte Gainsbourg? (https://www.youtube.com/watch?v=r9gYK6-j5eE). 

Inga kommentarer

Skicka en kommentar