27 aug. 2024

Snart september

Vi flyttade i början av april, till den lilla lägenheten om 27,9 kvm. Det första vi gjorde var att måla väggarna kritvita. Lagom till att vi hade flyttat in våra möbler upptäckte vi att kylskåpet var trasigt och husvärden gick inte att få tag på. Även ett flertal mindre saker behövde åtgärdas. Ytterligare någon vecka gick innan vi till sist fick en ny kyl och frys samt småsaker åtgärdade. Sedan kändes det plötsligt som att vi hade flyttat in på riktigt och vi började så smått att landa.

Lägenhetens "allrum" har vi hunnit möblera om flera gånger, i takt med att vi listat ut vad vi behöver respektive inte behöver. Till en början inredde vi det som ett sovrum, men vi insåg ganska snabbt att vi är för hemtama för att använda "stadsrummet" som vardagsrum. Ett par gånger har jag suttit på stadsbiblioteket och skrivit på min bok, men för det mesta har jag suttit vid köksbordet hemma – för trots att lägenheten är liten är köksvrån avskiljd med egen dörr och tillräckligt stor för att få plats med ett slagbord. Just nu står sängen inskjuten mot ena väggen för att H ska få plats med ett skrivbord i allrummet. Än så länge tycker jag att det är mysigt att krypa och hasa mig i och ur sängen varje dag. Det enda som är mindre roligt är att bädda den. Det är vi dock så illa tvugna att göra på daglig basis eftersom vi behöver kunna vila i den i brist på soffa. Men att bädda sängen varje dag ska ju vara ett framgångsrecept enligt flera svinrika människor. Vi köpte också en liten fåtölj till mig – en grön Dyvlinge från IKEA – men den första var det hål i och den andra hade en fläck så vi reklamerade och lät det vara tills vidare. Jag håller till godo med en hörna i sängen eller sätter mig på golvet med sängen som ryggstöd.

I slutet av april skrev jag urvalsprov till utbildningen i webbutveckling. I slutet av juni fick jag veta att jag hade kommit in. Jag börjar den 2 september – alltså om knappt en vecka. Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot äventyret. Det känns lite som ett side-quest i livet. Hur det går får framtiden utvisa.

4 kommentarer

  1. Har ni flyttat ihop? 27,9 kvadrat låter litet men mysigt. Jag och min man har borr på 38 kvadrat, 50 kvadrat, 150 kvadrat och nu 100 kvadrat. Det minsta jag har bott själv var mitt studentrum i Umeå på 20 kvadrat har jag för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi har bott tillsammans i nio år, men vi flyttade från en lägenhet utanför stan (3:a på 76 kvm) till en mindre för att vi ville bo mer centralt :) Litet är mysigt tycker jag också <3

      Radera
  2. Nu har du börjat plugga! Jag hoppas att det känns som det ska, grattis till att du kom in!

    Du skriver väldigt medryckande och inbjudande. Och vet du, jag är inte särskilt framgångsrik, men sedan jag flyttade hit har jag bäddat sängen varje morgon..! För att åtminstone testa konceptet XD

    SvaraRadera