29 apr. 2020

Tänk inte på en gul citron

Om någon ber dig att inte tänka på en gul citron, vad är då det första som dyker upp i ditt huvud? Förmodligen en gul citron. När vi inte vill tänka på en viss sak, är det därför lättast att aktivt tänka på något annat.

En sak jag inte vill tänka på just nu är kaninens åldrande och tandproblem. Det började med att ena ögat rann. Nu har han även börjat dregla. Han är dock en pigg och i övrigt välmående farbror. Just nu gottar han sig på filten bredvid mig i soffan, gnager tänder av välbehag under mina klappar. Han fyller snart nio år. Jag önskar att han får bli åtminstone tio, helst femton! Men framförallt önskar jag att han ska vara den första kaninen som får somna i ro utan att jag behöver lägga mig i.

En annan sak jag vill sluta tänka på, är det där förbannade Sanditon-serien. I måndags skrev jag ju att hade för avsikt att skriva en novell där någon var tvungen att dö. Nu har jag gjort det; med pennans kraft dödat. Det hjälpte dock föga. Jag behöver hitta något annat att tänka på än denna gula citron.

En serie jag har börjat titta på Daredevil. Än så länge har den misslyckats i Bechdel-testet – det är gubbar överallt! Men jag har roat mig med att i fantasin ersätta karaktärerna med kvinnliga skådespelare. Så fick jag även en idé att skriva om ett post-apokalyptiskt samhälle där fyra starka kvinnor (Queen of Hearts, Queen of Spades, Queen of Diamonds och Queen of Clubs) regerar under överhuvudet Queen Mother. Jag förlorar mig dock i detaljer såsom hur karaktärerna ska se ut. Därför lär väl detta bli ännu en idé som går förlorad i hjärnkontorets arkiv av “böcker som kunnat bli någonting om jag orkat ta mig an dem”. Kanske kan jag få något slags utlopp ändå, fast genom mina Photoshop-fingrar?

Inga kommentarer

Skicka en kommentar