28 nov. 2020

Vem tänder stjärnorna?

Grannarna i huset mittemot har satt upp en ljusslinga på sin balkong; den liksom löper längs räcket men hänger samtidigt ner i olika långa rader, som istappar av små ljus. Det ser fint ut. Som för att återgälda det virade vi en egen slinga runt vårt balkongräcke, så att de också får något fint att titta på.

I morgon är det första advent. Det känns märkligt att tiden gått så fort. Samtidigt kunde jag knappast längta mer efter jullov. Förhoppningsvis går det att fira jul ungefär som vanligt, vi brukar ju aldrig vara fler än åtta. Det var längesedan jag var sugen på att julpynta, men i år är jag det. Jag vill ha en gran som luktar kåda och barr, en julgrupp med mossa och hyacinter, några prydnadssaker på tv-bänken, kanske till och med en krans på dörren. Jag försöker låta bli att tänka på att detta kanske är den sista julen vi firar med Neo – om det är det, då vill jag att det verkligen ska kännas som jul.

Så i år är det jag som tänder stjärnorna.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar