31 maj 2021

Hej då, Instagram

I går raderade jag Instagram. När jag öppnade kontot 2013 kändes det som en kul grej, som dock ganska snabbt tappade sin charm i takt med ett allt mer reklamfyllt flöde i icke-kronologisk ordning. Jag minns inte att det var så i början, men numera känns Instagram som en plattform som handlar om yta, användarberoende och pengar. Spiken i kistan slogs i när Facebook tog över. Riktigt tråkigt, för dess grundläggande funktion – ett lätt sätt att dela med sig av sitt liv i bilder – tycker jag egentligen är bra.

Jag har vid flera tillfällen funderat på att radera Instagram. Det som tagit emot har varit att: 1) förlora mina bilder, 2) risken att missa något viktigt (fast missade ändå när min bror förlovat sig eftersom jag aldrig är inloggad) och 3) att jag själv förlorar möjligheten att visa upp delar av mitt liv som jag vill dela med andra. Steg ett var därför att spara ner alla bilder (funderade faktiskt en stund över om jag skulle strunta i detta, men kom fram till att det antagligen kommer vara roligt att kunna titta tillbaka på i ett senare skede, på samma sätt som det är kul att kolla igenom gamla skärmdumpar från Internets begynnelse). Steg två, att informera familj och vänner hur de kan nå mig istället. Steg tre, att lägga tid och fokus på den här bloggen!

Att genomföra själva raderingen gick snabbt, det enda hindret var att jag blev tvungen att googla HUR. Det är klart, de vill väl inte vara alltför tydliga med hur man gör, de tjänar ju på att ha en kvar som användare. Och sedan raderas inte kontot förrän om trettio dagar. Lurt av dem, kan jag tycka.

Nästa sak jag funderar på att radera är YouTube. Det är desto svårare! Jag kollade igenom favorit-markerade klipp från 2007 och framåt: Charlie the Unicorn, Pirates of the Caribbean, BBC:s Robin Hood, Sherlock, Lost in Austen, Vampire Diaries m.m. NOSTALGIN! Jag blir kanske tvungen att skriva ett inlägg om detta som bearbetning först. Hittade länkar till gamla RPG-forum som inte längre fanns (tjänsterna fanns kvar men var inte längre gratis…).

Åh, vad jag saknar tiden då Internet andades genuinitet, nyfikenhet och kreativitet!

Inga kommentarer

Skicka en kommentar