5 juni 2021

En dejt på gräsmattan

U-N-D-E-R-B-A-R-T väder idag. Hade det inte varit för min knappa dos pigment hade jag nog varit ute hela dagen, nu blev det istället att jag smög ut strax innan fyra, men det var nog så gott! Det bästa av allt var att kaninen fick följa med ut på gräsmattan. Det fick han förra året också, speciellt efter att vi fått reda på att hans tandproblem blivit värre och veterinären gav honom tre månader till att leva. Jag hoppades att han skulle hålla åtminstone till fram jul. Nu har det snart gått ett år och förutom att ögonen rinner så ter han sig pigg och glad. Det känns nästan för bra för att vara sant. Under sommaren ska vi dock till veterinären och slipa ned en tand, jag får ont i magen :(

Hur som helst bar det ner på gräsmattan idag. Jag hade kaninen i reseburen i ena handen, i den andra fyra kompostgaller för att stänga in oss så att kaninen inte rymmer, samt en korg med filt, bok och vattenflaska till mig. Vi satte oss i skuggan, men han ville rymma efter ett tag, så jag flyttade oss i solen istället och där verkade han trivas bättre (tycker att han borde blivit väldigt varm i sin svarta päls, själv tyckte jag att det var lite väl hett...). Ett barn kom förbi och ville klappa; jag fick känna mig stolt över att ha en så fin och snäll kanin. Efter några timmar öppnade H köksfönstret för att tala om att maten var klar – perfekt timing eftersom jag vid det laget hunnit vara kissnödig ett bra tag men inte haft hjärta nog att avbryta, kaninen satt ju så förnöjt och tuggade i sig maskrosblad och klöver. Väl inomhus sprang dock kaninen direkt till sin älsklingsplats under soffan och somnade gott. Själv var jag också rätt trött.

Hoppas på en repris i morgon! Skulle vilja försöka virka en sele till kaninen så han kan hoppa omkring lite i koppel också... Får se hur det blir med det.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar